HOME » BLOGJE OM » MINDFUL BOKSEN - 2 vliegen in 1 klap

MINDFUL BOKSEN - 2 vliegen in 1 klap

Gepubliceerd op 20 juli 2020 om 20:59

Mindful Boksen, is dat bewust je tegenstander knock-out slaan? Nee joh! Je slaat wel 2 vliegen in 1 klap. Het is namelijk een unieke combinatie van Mindfulness en Bokscoaching. Daarmee ga je aan de slag met Mindful Boksend Stress Reduceren. Voor (weer) rust, energie en plezier in je leven, werk of business. Laten ik eerst wat inzoomen op Mindfulness en Bokscoaching.

Mindfulness

Ik ben opgeleid in Jon-Kabat-Zinn's MBSR-methodiek. Mindfulness Based Stress Reduction. Een effectieve methodiek voor het reduceren van stress. Zijn definitie voor Mindfulness is 'doelbewust aandacht geven in het hier en nu zonder te oordelen op wat zich aandient'. Met behulp van meditatie, oefeningen, inquiry (reflectie op eigen ervaringen) en teaching (theorie en verhalen) krijg je inzicht in je eigen denken, voelen en handelen. In acht thema's (automatische piloot, obstakels, ademen, erbij blijven, toelaten wat is, gedachten, goed voor jezelf zorgen en bewuste actie) ga je van 'automatisch reageren' naar 'bewust in actie komen'. Vanuit die keuzevrijheid en ruimte creëer je innerlijke rust.

Bokscoaching

Bokscoaching is een vorm van coaching waarbij het gaat om boksen en bewustwording. Op een ervaringsgerichte manier. Met vooral ook fun. Door een lager tempo, en lagere intensiteit, creëer je een hoger bewustzijn. Dit als eerste stap naar verandering. Het gaat niet om punten scoren bij je tegenstander of een knock-out. We laten sowieso het hoofd met rust. We boksen vooral op de bokshandschoenen van je boksmaatje. Als we sparren is dat lichtjes, alleen op het lichaam. Niet tegen elkaar, maar met elkaar. Spel in plaats van strijd. Het draait in basis niet om kracht, snelheid of conditie. We gebruiken boksen als middel tot inzicht en lichaamsbewustwording. En als de coaching erom vraagt, mag je ook los gaan.

Mindful Boksen

Ik heb de bestaande MBSR-methodiek doorontwikkeld naar Mindful Boksend Stress Reduceren. Een actieve(re) Mindfulness training waarbij de yoga-oefeningen en loopmeditaties zijn vervangen door boksoefeningen en ondersteunende coachingsmethodieken zoals NLP, Wim Hof Methode, Ademcoaching, Teamwerk. Bij voorkeur lekker buiten, in de natuur. Zo wordt boksen, gecombineerd met coaching, een actief middel tot bewustwording. Een metafoor om het gedachtegoed van Mindfulness op speelse wijze in 8 (boks)ronden te ervaren.

  1. Automatische piloot (hoe boks jij je door het leven heen?)
  2. Tegenslag (hoe ga je om met obstakels in je leven?)
  3. Adempauze (hoe bewust adem je?)
  4. Teen tot teen (durf jij je even bij je tegenstander te blijven?)
  5. Respect (kan je werkelijk toelaten wat er is?)
  6. Mindset (hoe beïnvloedt je denken je staat van zijn?)
  7. Fightplan (hoe ga je goed voor jezelf zorgen?)
  8. Bewust in actie komen (hoe ga je de volgende ronde in?)

Doel van Mindful Boksen is om je niet te laten lijden (ja, met een lang ij!) door je gedachten. Laat jouw eigen denken je niet de hoek indrijven. Sta in het midden van de boksring met jezelf als 'tegenstander'. Geef in het moment aandacht aan je gedachten, je gevoelens, je lichamelijke sensaties en je gedrag. Vanuit mentale fitheid neem jij weer de leiding en kom je bewust in actie. Nogmaals, voor (weer) rust, energie en plezier in je leven, werk of business.

Een praktijkvoorbeeld

Een cliënt wilde gecoacht worden op zijn 'ontplofgedrag'. Hij ontplofte nog wel eens verbaal richting zijn team, en soms tegen klanten en zijn leidinggevende. Niet altijd handig. En niet wenselijk voor hem, kostte gewoon te veel energie met stress tot gevolg. Zijn doel was om in momenten waarop hij getriggerd wordt weer in controle te zijn. Voor hem betekende dat bewust kunnen kiezen voor alternatief gedrag. Naast een stuk omarmen van waar zijn boosheid vandaan kwam ben ik mindful boksen gaan inzetten. Ik liet hem een oefening doen waarin hij linkse/rechtse directe moest geven. Eerst op 10% snelheid en kracht, vervolgens 20% en zo opbouwend naar 100%. Daarna ook weer afbouwend van 100% naar 10%. Eerst benoemde ik hardop de 10%, 20% etc. Bij iedere nieuw percentage mijn stem een beetje luider. Daarna mocht hij zelf het percentage hardop benoemen voordat hij stootte. Het kwartje viel meteen. Deze ervaring gaf hem het inzicht dat hij richting zijn collega's direct op 100% zit in de communicatie. Waarbij de ander op minimaal 100% reageerde. Actie geeft reactie. Door mindful aandacht te geven aan zijn denken, voelen en handelen kon hij ook direct ervaren wat de oefening met hem deed. En dat het in de praktijk precies zo gaat. Als zijn stem op 10% zit, zal zijn stoot (lees manier van communicatie) ook rustiger zijn. Dan is de communicatie met de ander veel relaxter en de kans op weerstand minder groot. En nog veel belangrijker, hij blijft in zijn kracht en verliest geen energie. Hij ontdekte dat je dus bewust kunt kiezen op welk percentage je insteekt. Doseren kun je leren. Door doelbewust aandacht te geven in het hier en nu, niet te oordelen en bewust in actie te komen. Om dit verder te verankeren ging ik op zijn handschoen stoten. Opbouwend van 10% naar 100%. Als bewuste (re)actie moest hij, ongeacht mijn percentage, altijd terugslaan op 10%. Zo leerde hij om rustig te reageren, ook als de ander wat 'harder' communiceert. Vanuit compassie voor jezelf, de ander en je omgeving.

Wil jij de bokshandschoenen aandoen en Mindful Boksen ervaren? Check dan mijn social media voor een kennismakingsworkshop en meer inspiratie. Wil je direct aan de slag met jezelf of je team? Neem dan contact met me op via info@mindfulboksen.nl of 06-14442069.

 

BOKS OUWE!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.